El 40% dels espanyols té baixa autoestima

Una bona autoestima és important a l’hora d’adaptar-se als canvis i de gaudir de les relacions familiars, socials així com assolir fites vitals. Els problemes familiars, laborals, de parella, estils i ritmes de vida inadequats, així com les pressions socials, són els principals causants.
 
El 40 per cent dels espanyols té baixa autoestima i gairebé el 10 per cent pateix trastorns depressius, segons els últims estudis presentats per l’associació Hands On Learning. A més, les dades d’aquestes investigacions reflecteixen que el 30 per cent de la societat ha sofert o sofrirà trastorns ansiosos com, per exemple, atacs de pànic o ansietat generalitzada.

L’origen d’aquests trastorns, segons ha explicat el psicòleg i director de Hands On Learning, Ildefons Muñoz, es troben en problemes familiars, laborals, de parella, estils i ritmes de vida inadequats, així com en les pressions socials.

«En èpoques com l’actual, on la competència professional és cada vegada més gran, el pessimisme tendeix a imposar-se i les necessitats econòmiques fan que s’alteri l’harmonia familiar habitual, aquest tipus de trastorns són molt més freqüents i acusats ja que la manca de maneig davant d’aquestes situacions noves eleva els nivells d’ansietat i de baix estat d’ànim «, ha explicat Muñoz.

Així mateix, aquests fets generen també problemes físics com, per exemple, complicacions cardíaques, endocrines, oncològiques o digestives, a més d’irritabilitat, insomni, ira o tristesa.  

En aquest sentit, un estudi realitzat per l’Hospital Clínic San Carlos assegura que una persona que pateix estrès té quatre vegades més probabilitats de patir un accident cardiovascular que una persona que no ho pateix.

Per evitar que es produeixin aquests trastorns els experts recomanen recórrer a la intel·ligència emocional, ja que aconsegueix que les persones aconsegueixin identificar, expressar i controlar emocions, alhora que esdevenen més optimistes, constants i reflexives.

En concret, aquesta tècnica, tant a curt com a mitjà termini, augmenta el control sobre un mateix, afavoreix l’equilibri emocional, potencia el rendiment laboral i acadèmic, augmenta la motivació i l’entusiasme, millora l’empatia i les habilitats socials, afavoreix una bona salut i ensenya reaccions positives davant moments de tensió i d’estrès.

«No és necessari trobar-se malament per poder començar a entrenar-se en intel·ligència emocional, com per exemple no cal trobar-nos amb molts quilos de més per començar a cuidar-amb una dieta equilibrada i sentir-nos millor. 

Tenim el erroni concepte que al psicòleg s’ha d’anar quan ens trobem malament, i no som conscients que simplement ens pot ajudar a sentir-nos millor, encara que no ens trobem sota un trastorn de tipus ansiós-depressiu «, ha recalcat Muñoz.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.